Terapia mięśniowo-powięziowa

Powięź (łac. Fascia) – błoniasta struktura anatomiczna utworzona z tkanki łącznej. W powięzi można wyodrębnić trzy warstwy: powierzchniową, środkową i głęboką.

Powięzia pełnią w organizmie co najmniej cztery funkcje:

• Stanowią coś w rodzaju opakowania dla wszystkich struktur ciała, z jednej strony rozdzielają poszczególne struktury (m.in. mięśnie), z drugiej strony łączy je ze sobą
  • Ochronną dla narządów
  • Informacyjno-zmysłową poprzez proprioreceproty licznie występujące w powięzi (funkcję tę można także wiązać z postawą ciała, jej utrzymaniem zarówno w statyce jak i w ruchu)
  • Prowadzącą – wytyczającą drogę dla nerwów, żył, tętnic i naczyń limfatycznych
Rehabilitacja i terapia manualna w Krakowie

Powięzia są ściśle zespolone z mięśniami, stanowią przedłużenie powięzi głębokich. Uraz mięśni może generować mów w powięzi, ale może być też odwrotnie. Zaburzenia w prawidłowej czynności powięzi są składową mechanizmu powstawania punktów spustowych.

Czym przejawiają się zaburzenia w układzie powięziowym?

Dochodzi do zaburzenia w przemianie materii, powstają obrzęki, zakłócone zostaje oddychanie i pojawiają się zaburzenia w napięciu mięśniowym. Te różnorodne i bardzo ważne funkcje powięzi były motywem do rozwinięcia technik terapeutycznych określonych jako „rozluźnienie mięśniowo-powięziowe” (Mannheim 2011). Techniki te wywodzą się z masażu, kinezyterapii i mobilizacji, przykładowo: rozciąganie, ugniatanie, posiadanie za kończynę, ruchy bierne czy kombinacje tych technik.

Metoda leczenia bólu mięśni i stawów oparta na koncepcji taśm anatomicznych, stworzona przez Toma Myersa. Skutecznie uśmierza ból i poprawia zakres ruchomości tkanek i stawów. Stosujemy ją w leczeniu bólu mięśni, stanów zapalnych stawów, urazów, przeciążeń i stanów bólu przewlekłego. Ma ona na celu rozklejenie tkanek mięśniowych i powięzi, co powoduje przywrócenie elastyczności i mobilności w zablokowanych bądź chorych tkankach oraz stawach.

W sekcji O mnie znajdą Państwo potwierdzenie moich kompetencji i kwalifikacji jako licencjonowanego fizjoterapeuty. Zachęcam do pozostawienia opinii na temat mojej osoby po wykonanych zabiegach na moim profilu w Google+. W dziale RehabilitacjaTerapia manualnaChiropraktyka i Masaż leczniczy znajdą Państwo opisy poszczególnych zabiegów, jej historię oraz metody. W zakładce Zabiegi znajdą Państwo wszystkie wykonywane przeze mnie zabiegi w moim gabinecie.